Oplevelser

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Priser

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Om teatret

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Praktisk info

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Skoler

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Søg

Begynd indtastning for at søge

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Tilmeld Nyhedsbrev

Følg med i eksklusive tilbud, opdateringer om forestillinger og få invitationer til særlige arrangementer.

Praktisk info

Vi har svar på ofte stillede spørgsmål, herunder om særlige behov, regler og bestillinger.

Begynd indtastning og klik søg for at foretage en søgning

Kvinde i kort kjole og orange sko står på scene i en scenografi med med mange døre. Mørkt billede med enkelte farvepletter på døre og tøj.

af henrik ibsen

gengangere

 

ingen pause

Spilletid 1 time og 30 minutter

 

Den midaldrende Helene kæmper for at holde sammen på familien, og da den voksne søn Osvald kommer på besøg, har hun store forventninger til dagen – men intet går som planlagt. Familien er hjemsøgt af fortidens spøgelser, og selvom alle i huset kæmper for at gøre op med gamle vaner, er det ikke nemt. I midten af det hele står den unge kvinde, Regine, der finder svar om sit ophav, men ikke ved, hvordan hun skal bruge den viden til at blive fri.

Henrik Ibsens klassiker GENGANGERE udforsker de hemmeligheder, der altid lurer i enhver familie, og hvad der sker, når de bliver afsløret. Det er en fortælling om forældres kærlighed til deres børn og børnenes kamp for at blive sig selv.

”GENGANGERE er en fortælling om, hvordan traumer nedarves i generationer, og hvad der skal til at gøre sig fri. Det er en forestilling for alle, der er en del af en familie. Jeg tror de fleste kender længslen efter at blive elsket af sin familie og samtidig have brug for at bryde med dårlige mønstre.” – Liv Helm

Ibsens GENGANGERE var kontroversielt og blev censureret på sin tid, da det behandlede tabubelagte emner som utroskab og blodskam i familien. Men hvilke oversete fortællinger kan vi opdage i klassiske værker, når vi ser på dem med nutidens blik? Hvilke glemte kvindeskæbner og alternative perspektiver kan åbne nye kunstneriske indsigter og oplevelser?

Forestillingsbilleder

bag forestillingen

af

Henrik ibsen

iscenesættelse og bearbejdelse

liv helm

scenografi og kostumer

petruska miehe-renard

lysdesigner

rosa birkedal

lyddesigner

erik christoffersen

dramaturg

sosha teperowska

instruktørassistent

freja R. Nissen

scenografassistent

catrine faurby

co-produktion

husets teater / odense teater

Medvirkende

Kvinde i grøn kjole sidder på gulvet og knuger ung mand i hvid undertrøje og bukser ind til sit bryst. Mørkt billede.

Liv Helm om Gengangere

Hvem ser spøgelset?

Hvad handler Gengangere om, og hvad har inspireret dig i arbejdet med stykket?

-Gengangere betyder spøgelser, og det handler om alt det, der kan hjemsøge en familie. Det er hemmeligheder og fortielser og dybt begravede løgne. Stykket får mig til at tænke over både social og genetisk arv i en familie, og hvordan vi slæber vaner og deciderede traumer med os op gennem generationer.
Henrik Ibsen kaldte selv sit stykke for sin ’græske tragedie’. Det har været en nøgle for mig, at Ibsen har villet skabe en familietragedie, som også kan forstås på et symbolsk niveau. Det vil sige, at han skubber sin handling ud i nogle ekstremer, hvor vi mærker nogle urkræfter i familien. Det bliver helt mytisk. Og vi har arbejdet meget bevidst med den brutalitet og faktisk også grotesk humor, der findes i den ekstreme tragedie.

Du har før lavet forestillinger, hvor kvindelige bifigurer trækkes frem i scenelyset. Nu er det Regines tur – hvad er det, der er interessant ved hende?

-Henrik Ibsen har nogle meget interessante bifigurer. Og tjenestepigen Regine i Gengangere er en af mine favoritter. Det interessante ved hende er, at hun på alle måder er centrum for tragedien. De løgne, der afsløres, har med hende at gøre. Hele sandheden om hendes eksistens er omdrejningspunktet for handlingen. Når jeg trækker hende frem i iscenesættelsen, oplever jeg, at hele tragedien bliver tydeligere. Og titlen på stykket, Gengangere, får en ny betydning i vores version. For hvem er spøgelset egentlig? Er det måske netop Regine? Det er Regine, der spøger. Det er hende, der går igen. Hun hjemsøger denne fortælling, fordi hendes historie ikke er forløst.

Henrik Ibsen er kendt for sine dagligstuedramaer. I har trukket Gengangere ud på gangen – hvordan kan det være?

-Det scenografiske greb er, at vi befinder os i husets gang. Det er her Regine opholder sig. Hun tager imod gæster, hun venter, hun lytter ved dørene. Hele dramaet om, hvad der ikke bliver sagt, bliver skærpet af, at vi har så mange lukkede døre. Publikum opdager sandheden i brudstykker, når vi sammen med Regine lytter ude på gangen. Man kan også sige, at hele klassehistorien bliver skærpet. Henrik Ibsens dramaer foregår hos borgerskabet, men i vores version foregår dramaet hos hende, der er domineret. Hende, som borgerskabets beslutninger går ud over.

Du kalder trilogien for spøgelsestrilogien, hvorfor det? Og hvorfor en Ibsen trilogi – endda med nogle af hans mindre kendte værker?

-Jeg elsker spøgelser. Ikke sådan nogle hvide lagner til Halloween, men derimod alt det, der hjemsøger os. Det kan være hændelser, der er sket tidligere, som folder sig ind i vores tilværelse i dag. Det kan være dominerende idéer på samfundsniveau, som bliver ved med at diktere os, selvom vi egentlig synes, at vi er blevet klogere. Det kan være personer, som har haft betydning for os – levende eller døde – som bliver ved at dukke op i vores tanker eller som helt konkret banker på døren. Jeg tror, at alle mennesker tager opgør med spøgelser i løbet af deres liv. Jeg tror det er uundgåeligt og nødvendigt. Det er smertefuldt og forløsende. Nogle gange kan det føles som at kæmpe mod dragen, besejre zombier. Det er virkelig et ur-drama!

Spøgelsestrilogien kommer i de kommende tre år til at bestå af Gengangere, Fruen fra havet og Når vi døde vågner. Det er ikke Ibsens mest kendte dramaer, hvor Et Dukkehjem og Hedda Gabler nok er dem, som de fleste kender. De stykker, jeg har valgt, ligger sent i Henrik Ibsens forfatterskab, og her skriver han simpelthen helt fantastisk dialog. Det er så vanvittigt godt. Og så har de tre stykker også det til fælles, at de handler om mennesker, der tager kampen op med spøgelser. Og det er det, jeg synes er spændende for tiden.

 

Tekstuddrag Gengangere

Om Liv Helm

Liv Helm er instruktør og tiltrådte som teaterchef på Husets Teater i 2021. Hun har med iscenesættelser som Brøgger, Lille Eyolf, Mit Arbejde, Gertrud svarer igen og Kong Lear eller Daddy Issues taget et personligt greb om fortællinger fra kvindelivet. Her er ingen kraftige paroler men en dyb indsigt og en nuanceret portrættering af livsovergange og kriser forbundet med død, tab, overgreb og skabelsen af nyt liv.

Liv Helm er blevet kaldt en af sin generations vigtigste instruktører. Hun er modtager af instruktørprisen Teaterkatten og Reumert Talentprisen. Hun har modtaget Statens Kunstfonds årlige præmiering to gange, og har vundet en Reumert for Årets musikforestilling for Brøgger.

tre skuespillere på scene i scenografi med døre der vælter. Høj kvinde i lang grøn kjole. En kvinde i kort kjole med kraftige orange sko.

Scenograf og kostumedesigner

Petruska Miehe-Renard

Petruska Miehe-Renard fik en kandidatgrad fra Det Kongelige Danske Akademi, Skolen for Design, Beklædning, i 2018. I 2020 blev hun en del af studiet How To Kill A Dog sammen med Emma Sehested Høeg, Jennifer Vedsted Christiansen og Amanda Tilia Hamelle, som gjorde sig bemærket med den Reumert-vindende forestilling Lolita for Altid. Siden da har hun arbejdet på store scener som Betty Nansen Teatret og Aalborg Teater samt med mere eksperimenterende produktioner som Monkeys Reacting to Magic på Aveny T med gruppen Beyond Cringe & Based. Derudover har hun skabt produktionsdesign til tv-serien Killjoy, som i 2023 vandt en Robert for bedste korte tv-serie. I 2023 modtog How To Kill A Dog Kronprinsparrets Stjernedryspris. I 2023 blev Petruska den første scenograf til at modtage Lauritzen-prisen We Believe In You, samt tildelt Statens Kunstfonds arbejdslegat.

Liv Helm og Jacob Schjødt, begge i hvide skjorter står foran væg med gamle malerier på Odense Teater.

SPØGELSESTRILOGIEN

Husets Teater og Odense Teater har indgået et spændende samarbejde, der strækker sig over de næste tre år. Sammen vil vi præsentere en trilogi baseret på værker af den norske dramatiker Henrik Ibsen, og med Liv Helm som instruktør.

Trilogien, der er døbt ‘Spøgelsestrilogien’, består af de mindre kendte Ibsen-stykker GENGANGERE, FRUEN FRA HAVET og NÅR VI DØDE VÅGNER. Stykkerne har det til fælles, at de alle er skrevet sent i Ibsens forfatterskab, og derudover tager de fat på tematikken om “fortidens spøgelser” – de valg og begivenheder, der hjemsøger os, selv mange år efter de fandt sted. “Det handler om, hvordan man kan blive indhentet af fortidens hændelser og blive tvunget til at tage en omkamp med dem. Det kan være ubehageligt, men det rummer en vigtig forvandlingskraft,” udtaler Liv Helm.

Samarbejdet mellem de to teatre har desuden fokus på at udvikle og udfordre skuespilkunsten. “Vi har tilfælles, at vi præsenterer stor skuespilkunst. Publikum kommer til vores teatre for at se fantastiske skuespillere, og med det her samarbejde danner vi en fælles front for at udvikle kunsten og give publikum stærke fortællinger med skuespillernes præstationer i centrum.”

Med denne trilogi får publikum i både København og Odense altså mulighed for at opleve en række hjemsøgende Ibsen-værker med skuespilpræstationen i fokus.

bag scenen / odense teater

 

Forestillingsleder
ANNE METTE JUUL

Sceneteknisk ansvarlig
CASPER JUUL VILLADSEN

Rekvisitør
PERNILLE NIELSEN

Teamleder sceneteknik & værksteder
BO ØSTERHÅB

Teamleder lyd, lys og arrangementer
HENRIK SPANGSBO

Kostumeansvarlig
SUSANNE SVENDSEN

Maskør
RIKKE PORNER 

Chef for kostumeafdelingen
MATHIAS AUGUST BORG

Produktionsleder
KENN LUND NIELSEN

Producent
LOA HAISLUND LARSEN

Leder af økonomi, personale & service, frivilligkoordinator
DORTE GUTT ANDREASSEN

Pressefotos
EMILIA THERESE

Grafisk design
ANE NEJSUM

Opsætning
DINNA ANDERSEN

Kommunikations- og marketingchef
MORTEN SKOV

Teaterdirektør
JACOB SCHJØDT

Økonomi- og HR-direktør
ALLAN WISSMANN

bag scenen / husets teater

 

Scenemester
CLAUS ARILDT

Scenebyggere
CLAUS ARRILDT, JØRGEN SKYTTE, STEEN ASKEGAARD

Forestillingsleder & rekvisitør
PERNILLE MIKKELSEN

Kostumier & systueleder
HANNE MØRUP

Teknisk chef
CHRISTIAN VEST BERNTSEN

Teknisk elev & afvikler
STEEN ASKEGAARD

PR & kommunikation
MY VAN DIJK

Administrator & bar- & billetansvarlig
SIMONE HJULER ANDERSEN

Rengøringsansvarlig
SOFIE HJORT

Bogholder
JETTE NIELSEN

Art Director
ÅSMUND SOLLIHØGDA

Fotos
EMILIA THERESE

Videoer
THOMAS HYTTEL

Husets Teaters teaterchef
LIV HELM

Husets Teaters administrative chef
AGNETE KRABBE

 

tak til

Benedicte Hammershøy Nielsen og Mikkel Rasmus Theut, 
Det Kongelige Teater.

 

Forestillingen er gavmildt støttet af:

Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond, Lemvigh-Müller Fonden, Hoffmann & Husmans Fond, Augustinus Fonden, Wilhelm Hansen Fonden.

tak til vores sponsorer

Der skal lyde en stor tak til vores mange sponsorer. Vil du vide mere om vores sponsornetværk, og de forskellige virksomheder der støtter Odense Teater, kan du læse mere her

Firma logoer på hvid baggrund.  Sponsorer på Odense Teater. Firma logoer på hvid baggrund.  Sponsorer på Odense Teater.

I KUNSTEN KAN LIVET KENDES